Groene thee voorkomt diabetes21-4-2008 Groene thee voorkomt diabetes.
Het drinken van veel groene thee kan helpen om diabetes, type 2, te voorkomen. Volgens wetenschappers van de Universiteit van Dundee kunnen sommige stoffen werken als vervanging van insuline. De Schotse onderzoekers waarschuwen dat het onderzoek pas net is begonnen en dat diabetespatienten nu niet tientallen liters per dag moeten gaan drinken in de hoop van hun ziekte verlost te zijn. Ze moeten vooral hun medicijnen blijven slikken.
In januari bleek ook al uit onderzoek dat het drinken van thee de kans op beroerte en hartkwalen verkleint.
Volgens cardiologen van het Berlijnse universitair medisch centrum Charite vergroten antioxidanten, zogeheten catechines, in de thee de flexibiliteit van de bloedvaten. Mensen moeten echter geen melk bij de thee gooien, want de proteines die in melk zitten zorgen dat de catechingehalte van de thee afneemt. |